بررسی کامل بازی اویل وست Evil West در سایت بازیفا در ادامه مطلب، غرب شیطانی یک سوال ساده می پرسد: اگر کابوی ها با خون آشام ها می جنگیدند چه می شد؟ این نوعی تفکر غیرمعمول است که چراغ سبز فیلم دنیل کریگ و هریسون فورد را به خود اختصاص می دهد و توسعه دهنده Flying Wild Hog مطمئناً از مفهوم عجیب و غریب آن مسافت پیموده شده است. در نسخه ای جایگزین از دهه 1890 آمریکا، غرب شیطانی غرب وحشی در وحشی ترین حالت خود است.
پسزمینهای آشنا از سالنهای درهای تابدار، علفهای غلتان و معادن طلای متروک با فناوری الکترواستیمپانک الهام گرفته از نیکولا تسلا و مجموعهای از خونخواران درنده در هم تنیده شدهاند. وقتی می توان به این سوال اولیه پاسخ داد، غرب شیطانی در گرماگرم نبرد می درخشد، اما نقاط قوت آن اغلب با طراحی قدیمی که در اطراف آنها پیچیده شده است، کاهش می یابد.
داستان بازی Evil West
داستان او یک ماجرای غیرقابل پیش بینی است که یک سازمان شکار خون آشام را در مقابل یک نیروی دشمن خون آشام که قاره ایالات متحده را تهدید می کند قرار می دهد. شما در چکمه های خاردار جسی رنتیر، یک قهرمان معمولی خشن با احساسات بسیار کمی فراتر از بی تفاوتی ملایم، بند افتاده اید. پاسخ گهگاهی عملگرایانه او به پوچیهایی که در اطرافش اتفاق میافتد کمی دوستداشتنی است، اما گویای این است که قبل از نوشتن آن در اینجا باید نام او را جستجو میکردم.
این روایت به صورت دوره ای موضوعات جالبی را مطرح می کند. برای مثال، یکی از خونآشامهای Highborn نگران فناوری روزافزون بشریت و تهدیدی است که برای همنوعانش ایجاد میکند – اما این رشتهها واقعاً به جایی نمیرسند. تنها موردی که حول محور یک مقام دولتی بداخلاق و زن ستیز می چرخد، با این حال عملکرد او آنچنان که شایسته است راضی کننده نیست.
گیم پلی بازی Evil West
در نهایت، نادیده گرفتن این شخصیتهای تک بعدی و دیالوگهای ترسناک که مملو از لفظهای سختگیرانه است، آسان است. داستان چیزی بیش از یک وسیله نقلیه برای مبارزات پر هرج و مرج آن است که شما را از شهر غبارآلود به باتلاق تاریک در جستجوی هیولاهای جدید برای خاموش کردن سوق می دهد. شگفتانگیزترین چیز در مورد غرب شیطانی این است که بیشتر یک جنگجو است تا یک تیرانداز. چشم انداز سوم شخص پشت سر، یادآور جدیدترین بازی های God of War است و به شما این امکان را می دهد که از نزدیک و شخصی در حین کوبیدن دشمنان به یک پالپ خونین، آشنا شوید.
جسی مجهز به یک دستکش فلزی است که به هر پانچ وزن بیشتری اضافه میکند، در حالی که میتوان از یک آپرکات شارژ شده برای پرتاب دشمنان کوچکتر به هوا استفاده کرد و در آنجا میتوانید با گلوله توپ برخورد کنید و آنها را به تله یا پشتهای که به راحتی قرار داده شده است بفرستید. از TNT ضربات غوغاهای جسی به اندازه کافی سنگین به نظر می رسند، و صدای ناخواسته ای که هر عرصه را با خون و احشاء قرمز رنگ می پوشاند، واقعاً قدرت فانتزی را در هسته Evil West می فروشد.
در نهایت، دستکش با الکتریسیته تزریق میشود و با انواع حرکتهای جدید ولتایی، مجموعه شما را بیشتر گسترش میدهد. شما می توانید دشمنان را به سمت خود یا خود را به سمت آنها بکشید، ولت هایی را به استخوان های آنها بفرستید و دریچه ای کوتاه در اختیار شما قرار دهید تا با انبوهی از ضربات، پوسته های درمانده آنها را تلف کنید. این نیز کاربرد دوگانه ای دارد، زیرا می توانید به دشمنان دور دست بچسبانید تا از خطر دور شوید یا یکی از بسته ها را برای آسیب رساندن قبل از رسیدن دوستانشان جدا کنید.
چالش Evil West
بیشتر چالش Evil West ناشی از تعداد زیادی دشمن است که در یک زمان به سمت شما پرتاب می کند، بنابراین داشتن این نوع تحرک کلیدی برای بقا است، در کنار حرکت معمولی جاخالی دادن و ضربه ای که می تواند حملات خاصی را متوقف کند. همچنین یک پوند زمینی الکتریکی وجود دارد که چندین دشمن را به طور همزمان تبخیر می کند، و یک حمله موج شوک که چندین دشمن را بیهوش می کند، به شما یک لحظه استراحت کوتاه یا فرصت تمرکز روی یک هدف خاص را می دهد در حالی که بقیه در جای خود قفل شده اند.
این فقط در مورد مشت های تنومند نیست. جسی هنوز در حال بسته بندی زرادخانه ای از سلاح های گرم مرگبار است که به تدریج در طول بازی گسترش می یابد. به جای جابهجایی مداوم بین سلاحها در حال پرواز، به بیشتر این ابزارهای کشتار خونآشام، هر یک دکمهای اختصاص داده میشود.
فشار دادن شلیک به خودی خود، هفت تیر شش تیر جسی را شلیک می کند، در حالی که هدف گیری مناظر به سمت پایین به طور خودکار به یک تفنگ برای مقابله با تهدیدات دوربرد تغییر می کند. یک دکمه دیگر به سرعت از تفنگ ساچمه ای بوم استیک شلیک می کند، و چند اسلحه ویژه دیگر وجود دارد که من اینجا آنها را خراب نمی کنم. هیچ مهماتی برای جمع آوری وجود ندارد.
در عوض، همه چیز بر روی خنک کردن کار می کند. یادآوری چیزهای زیادی است، اما نبرد هم بصری و هم روان است. میتوانید دشمن را به هوا پرتاب کنید، از هفت تیر برای تعلیق آنها با سرب استفاده کنید – قبل از اینکه به سمت دشمن دیگری بروید و آنها را با یک انفجار از فاصله نزدیک از هم جدا کنید. این نوعی از بازی است که از داشتن یک کمبو متر سود می برد، فقط برای پیگیری میزان مهارت شما در سلاخی هر چیزی که در جلوی شماست، اما متأسفانه ندارد.
دشمنان مختلف در بازی
دشمنانی که با آنها روبرو می شوید نیز در ابتدا دسته ای متنوع هستند. از موجودات گرگمانند جهشی و انساننماهای پیازی که قبل از انفجار به سمت شما شلیک میکنند، تا دشمنان حجیم سپردار با زالوهایی برای زائدهها و موجوداتی که وقتی سنگها را به سمت شما نمیکوبند در زیر زمین حفر میکنند. هر کدام یک چالش منحصر به فرد را ارائه می دهند،
اما در هنگام اجرای حملات قدرتمند، لحظات ضعف نیز دارند که با دایره ای درخشان و صدای زنگ قابل توجه مشخص می شود. شلیک به نقطه ضعف آنها با تفنگ خود آسیب زیادی وارد می کند و باعث کاهش سلامتی در اغلب موارد حیاتی می شود، اگرچه وسعت زیاد دشمنان روی صفحه در هر زمان منجر به ناامیدی در هنگام تلاش برای اجرای تکنیک هایی مانند این می شود.
زمانی که ترافیک زیادی در راه وجود دارد، ایجاد یک عکس واضح میتواند دشوار باشد، و با این همه جریان، برخی از مشکلات خوانایی برای دانستن اینکه چه زمانی دشمنان از نقاط کور حمله میکنند، وجود دارد.
غرب شیطانی
زیرا از هر طرف در معرض هیولاهای در حال گسترش قرار می گیرید، و سخت است که هنگام بیرون آمدن از یک تکه دیگر توسط پوست دندانتان لبخند نزنید. متأسفانه، زمانی که اکشن سوم شروع می شود و چاه انواع دشمنان جدید خشک می شود، این احساس شروع به محو شدن می کند. در این مرحله، بازی متوسل به پرتاب همان ترکیب آشنای موجودات به سمت شما می شود.
فقط چند بار وجود دارد که می توانید قبل از شروع تکرار، همان گروه از حریفان محافظت شده را شکست دهید.
با وجود این مسائل، غرب شیطانی در بهترین حالت خود در پرتلاطم ترین حالت خود قرار دارد. طولی نمی کشد که مینی باس ها دوباره به عنوان دشمنان معمولی معرفی می شوند و به بخشی دیگر از مبلمان ماوراء طبیعی تبدیل می شوند. شما باید از هر چیزی که در اختیار دارید برای زنده ماندن استفاده کنید،
مهارت های بازی اویل وست
بازی به نوعی دو درخت مهارت (Skill Tree) کلی دارد. یکی از آنها با واحد پول بازی که Bucks نام دارد قابل آزادسازی است و دیگری با لول آپ شدن شخصیت و دریافت Perk به دست میآید. درخت مهارت اول، بیشتر روی مهارتهای مربوط به سلاحها مانور میدهد و میتوانید میزان خشاب هر سلاح، یا برخی مهارتهای جزئیتر برای Revolver، Rifle، Gauntlet و Shotgun را آزاد کنید. درخت مهارت دوم بیشتر روی تکنیکها و حرکات ویژه مربوط به سلاحها تمرکز دارد. البته با لول آپ شدن و باز کردن Unique Chestها، بعضاً برخی مهارتها را به صورت آنی میتوانید دریافت کنید.
به صورت کلی، وجود درخت مهارت در بازیهای امروزی آن چنان مسأله خاصی محسوب نمیشود، بلکه نحوه پیاده سازی این سیستم است که اهمیت دارد. خوشبختانه این مورد در Evil West به خوبی پیاده سازی و اجرا شده است و آزاد کردن برخی قابلیتها، تغییر محسوسی در گیمپلی ایجاد میکنند. طراحی مراحل بازی
طراحی مراحل بازی
به واسطهی ساختار کاملا خطی و Linear آن، چندان پیچیدگی خاصی ندارد و بر خلاف برخی آثار خطی دیگر، به شکلی قابل توجه، خبری از مکانهای مخفی، راههای فرعی و محتوای متفرقه به صورت گسترده نیست. البته در برخی قسمتها، شاهد مکانهای فرعی هستیم که میتوانید Collectibles و برخی صندوقهای خاص به نام Unique Chests را در این مکانها پیدا کنید. Unique Chestها بسیار ارزشمند هستند و نه تنها پول به شما میدهند، بلکه Perkها و قابلیتهای جدیدی را برای شما در لحظه آزاد میکنند. در کل گشت و گذار در محیط هر چند به صورت جزئی، ارزشمند است و میتواند پول بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد، اما پتانسیل بسیار بیشتری وجود داشت که شاهد مناطق فرعی و بعضا مخفی بیشتر با جوایز و پاداشهای جذابتر میبودیم. چرا که در حال حاضر، پاداشهای ارائه شده آن چنان نمیتوانند مخاطب را به اکتشاف ترغیب کنند.
سخن آخر
بازی Evil West یک عنوان خطی سرگرم کننده و جذاب است که ده ساعتی میتواند شما را به یاد آثار خطی دو دهه اخیر بیاندازد. بازی از یک سری نقصها و کمبودهای کلی مثل تنوع پایین دشمنان، یکنواختی مراحل و گیمپلی تکراری رنج میبرد، اما در کل یک تجربه متوسط و قابلقبول است که به لطف اتمسفر خاص و مبارزات جذابش، ارزش یک بار تجربه را دارد.
نظرات 1