بررسی بازی Dead Space Remake، بهترین فرنچایز های ژانر وحشت در سری های بازی Resident Evil، Silent Hill و… می شناسیم، ولی در کنار این فرنچایز های معروف باید به سری Dead Space اشاره کرد، زیرا یکی از بهترین بازی های ژانر وحشت و سبک اکشن فضایی در دوره زمان خودش بود. پروژه قسمت چهارم بازی کنسل و دیگر ساخته نشد. از همه ناراحت کننده تر استودیو ویسرال گیمز هم در سال 2017 تعطیل شد. 9 سال از این ژانر ترسناک فضایی گذشته دیگه کم کم داشت به پروژه ای خاطره انگیز و فراموش شده ای تبدیل میشد. اما باید اشاره کنم که کارگردان خالق اولین قسمت بازی Dead Space به نام گلن اسکافیلد در استودیو استرایکینگ دیستنس (Striking Distance) تحت ناشر کرافتون (Krafton) مشغول ساخت بازی The Callisto Protocol بوده و منتشر شد که شباهت زیادی به بازی Dead Space داشت، که باعث شد تمام خاطرات و لحظات طرفداران سری دد اسپیس را زنده کند، اما استودیو موتیو (Motive Studio) تحت ناشر شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) تصمیم گرفتن با کلی تغییرات و رفع ایراد های اولین نسخه دد اسپیس در سال 2008 را بازسازی کرده که تمام لحظات و خاطرات طرفداران را دوباره زنده کند، همانطوری گلن اسکافیلد با آی پی جدیدش اینکار را کرد. حال بیایید مشاهده کنیم که استودیو موتیو بازی Dead Space Remake را به چه صورت بازسازی و تغییراتی در بازی ایجاد کرده و همانطور ببینیم که توانسته است ایراد نسخه اورجینالش را بر طرف کند یا خیر؟ با ما در بررسی بازی این اثر ترسناک خاطره انگیز همراه باشید.
مرگ و درد وحشتزا در فضای مرده!
وقتی صحبت از بازیهای ترسناک میشود، به نوعی عنصر وحشت در محوریت کار توسعهدهندگان قرار دارد یا به عبارتی بهتر باید قرار داشته باشد. به شکلی که تمام عناصر عنوان ساخته شده حول این مرکز ثقل سازمان پیدا میکنند. بازی Dead Space Remake هم از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه شخصیتپردازی و روایت داستانی در وهله اول هیچگاه از نقاط قوت اصلی بازی ارجینال سال ۲۰۰۸ هم به شمار نمیرفت، طبیعتا نمیتوانستیم انتظار زیادی از ریمیک وفادار و دقیق آن داشته باشیم. با نقد و بررسی بازی Dead Space Remake با بازیفا همراه باشید.
پس از موفقیت ریمیک بازی رزیدنت اویل دو، شاهد معرفی و تولید پیاپی ریمیکهای متعدد از عناوین کلاسیک و ارزشمند قدیمی به ویژه در ژانر ترس و بقا بودیم. ریمیکهایی که بعضا واقعا حق مطلب را ادا کرده و تجریههایی به یادماندنی را برای طرفداران جدید و مخاطبان قدیمی رقم زدند. برخی اما عملا جنبهی سودجویی صرف داشتند و نیازی به ساخته شدن آنها نبود. گروهی نیز با وجود کیفیت نسبتا خوب خود هرگز به مرزهای کیفی اثر ارجینالی که قصد بازسازی آن را داشتند، نرسیدند.
در ادامه از این خواهیم گفت که تا چه اندازه استودیو Motive از زیر مجموعههای کمپانی EA در بازسازی یکی از عناوین قدیمی و صاحب سبک ژانر ترسناک بازیهای ویدئویی موفق بوده است. همچنین به این مسئله خواهیم پرداخت که دد اسپیس ریمیک در مقام یک اثر نسل نهمی جدید تا چه اندازه میتواند جذاب ظاهر شود.
ریمیک Dead Space هم از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه شخصیتپردازی و روایت داستانی در وهله اول هیچگاه از نقاط قوت اصلی بازی ارجینال سال ۲۰۰۸ هم به شمار نمیرفت، طبیعتا نمیتوانستیم انتظار زیادی از ریمیک وفادار و دقیق آن داشته باشیم. داستان ریمیک فضای مرده در کل نسبت به بازی The Callisto Protocol که سبکی مشابه داشته و به دست خالق دد اسپیس ارجینال نیز ساخته شده بود و همین چند مدت پیش عرضه شد، ساختار گیراتر و کاملتری دارد و از پیچشهای داستانی بیشتر و شیوه روایت بهتری نیز بهرهمند میباشد. با وجود همهی اینها بیشک داستان ریمیک بازی Dead Space در نهایت در سطح متوسط قرار میگیرد. در ادامه به بررسی چرایی این ادعا خواهیم پرداخت.
داستان بازی Dead Space Remake
روایت داستان بازی در آینده بسیار دور رخ می دهد، ایشیمورا (Ishimura) هنگام انجام عملیات در سیاره Aegis VII به مشکلاتی برخورد کرده و پیامی از CEC ارسال می شود، که بعد ها ارتباطشان با دولت قطع می شود، دولت تیمی پنج نفره که اعضای آن کندرا دنیلز (Kendra Daniels)، زک هموند (Zach Hammond)، چن (Chen)، جانستون (Johnston) و در آخر شخصیت اصلی بازی آیزاک کلارک (Isaac Clarke) مهندس گروه را به سوی سفینه ایشیمورا می فرستند تا مشکلات را بررسی کنند، اما آیزاک کلارک فقط برای حل مشکلات و بررسی سفینه ایشیمورا داوطلب نشد، به این دلیل که معشوقه آیزاک به نام نیکول برنن (Nicole Brennan) پزشک ارشد سفینه ایشیمورا است، که برای جستوجو و اطمینان از سلامتی معشوقه اش می خواهد پا به سفینه ایشیمورا بگذارد.
هنگامی که تیم می خواهند بر روی ایشیمورا فرود بیایند، سفینه گروه در هنگام فرود اتوماتیک آسیب زیادی می بیند، ولی موفق می شوند فرود بیایند، جانستون برای بررسی مشکلات و مراقبت در سفینه می ماند، اما آیزاک، دنیلز، هموند و چن برای بررسی وارد ایشیمورا می شود، وقتی که وارد سفینه ایشیمورا می شوند هیچکسی به ملاقاتشان نمی آیند و آیزاک برای حل مشکلات سیستم به اتاقی جدا می رود تا ایراد های سیستم را بررسی کند. ولی دنیلز، هموند و چن منتظر میمانند که ناگهان نکرومورف ها (Necromorph) حمله می کنند که اولین عضو گروه چن کشته می شود. ولی دو اعضای گروه دنیلز و هموند از مهلکه می گریزند، آیزاک که تنها مانده برای نجات جان خودش از نکرومورف ها پا به فرار گذاشته و سلاح مورد نیاز خودش که پلاسما کاتر (Plasma Cutter) را بدست میاورد، بر روی دیوار خونی نوشته شده cut off their limbs (یعنی عضو هایشان را قطع کن) که آیزاک متوجه نقطه ضعف نکرومورف ها شده و اینجاست قهرمان داستان برای زنده ماندن از این جهنم خطرناک، همینطور دنبال سرنخ و اتقاقات ایشیمورا و از همه مهم تر جستوجوی معشوقه اش نیکول بگردد.
گرافیک بازی Dead Space Remake
موتور گرافیکی بازی Dead Space Remake فراست بایت (Frostbite) نسل نهم تولید و طراحی شده جزییات گرافیکی آن خیلی عالی و واقع گرانه خلق شده است، گیم پلی بازی همانند نسخه های پیشین است، پیشرفت های خیلی خوبی داشته و تغییراتی خاصی شامل سلاح ها و نحوه استفاده از حمل آنها انجام شده است، بازی دد اسپیس نوار سلامت شما (در واقع Health bar شخصیت اصلی) در پشت مهره های کمر شخصیت اصلی نصب شده که ریگ نام داشته (Rig)، اصلی ترین بخش نوار سلامت بازی در کل فرنچایز دد اسپیس است، اولین سلاح گرمی که آیزاک در طول بازی با آن برخورد می کند پلاسما کاتر (Plasma Cutter) نام دارد. اولین سلاح تخصصی شما در طول بازی است، در نسخه های پیشین سری دد اسپیس قبلا سلاح ها را باید از طریق بخش استور (Store) خریداری میکردید، اما در این نسخه ریمیک سلاح هایتان را در طول بازی باید پیدا کنید، که این یک نکته خوب و هیجان انگیز در تغییرات بازی شامل شده است.
یکی از اصلی ترین وسایل های آیزاک در حل معماها یا گذر ازموانع متوقف نشدنی و سریع باید از آن استفاده کنید stasis نام دارد، این وسیله باعث می شود اجسام را ساکن یا آهسته کنید، حتی می توان علیه نکرومورف ها ازش استفاده کرده تا بتوانید در حالت آهسته عضو هایشان را قطع کرده و آنها را به راحتی از میان بردارید. یکی از امکانات یا مهارت کارآمد آیزاک در طول بازی kinesis نام دارد که احتیاج دارید اجسام سنگین را بلند یا جا به جا کنید که در حل معما خیلی به کار می آید، حتی از آن می توان اجسام منفجره یا تیز را بلند کرده و به سوی نکرومورف ها پرتاپ کرد.
تغییرات بزرگ بازی
یکی از تغییرات بزرگ نسخه 2023 بازی دد اسپیس باید به طراحی مراحل و سفینه ایشیمورا اشاره کرد، در نسخه 2008 مراحل بازی به طور کل خطی و مرحله ای بود، ولی در این نسخه شما می توانید کل سفینه ایشیمورا کاوش کرده و می توانید به مکان های قبل بازگردید، به عنوان مثال اتاقی هست که در آن بر روی شما قفل بوده که بعد ها می توانید با سطح یا لولی بالاتر بازگردید تا در اتاق را باز کنید، در بازی Dead Space Remake آزادی عمل زیادی می توانید داشته باشید، طبق گفته سازندگان این نسخه از بازی رزیدنت اویل 2 ریمیک الهام گرفته و لازم به ذکر است دارای ماموریت فرعی می باشد. با توجه به این ویژگی ها باعث شده با یک دد اسپیس بازسازی شده و جدید طرف شویم. باید اشاره کنم که ماموریت فرعی که در اختیار شما قرار میگیرد می توانید به سرنخ اتفاقات سفینه ایشیمورا و سایر شخصیت ها بیشتر پی برده و از سرگذشت آنها با خبر شوید.
از دیگر تغییرات جالب بازی که باز هم باعث شده آزادی عمل بیشتری داشته باشیم به بخش های ضد جاذبه بازی (در واقع Zero Gravity) باید اشاره کرد، در اولین نسخه دد اسپیس شما نمی توانستید برای جا به جایی پرواز کنید، آیزاک از طریق نگاه یا هدف گیری به دیوار یا محیط های اطرافش از طریق پرش جای خودش را عوض میکرد، اما در این نسخه شما می توانید مانند نسخه قسمت دوم و سوم بازی پرواز کنید. که این ویژگی برای هواداران سری Dead Space می تواند خوشحال کننده باشد.
یک اکشن بقامحور باکیفیت
بازی Dead Space Remake از جمله آن عناوینی است که مبارزه ساعاتی بسیار طولانی از کل گیمپلی آن را به خود اختصاص داده است. پس در ادامه و در بررسی کیفیت گیمپلی ابتدا از همین زمینه شروع خواهیم کرد و سپس بخشهای دیگر تشکیل دهنده ساختمان گیمپلی جدیدترین ساخته استودیو Motive را زیر ذرهبین خواهیم برد. سیستم مبارزات دد اسپیس از دو بخش اساسی تشکیل شده است. شلیک با انواع اسلحهها و سلاحها و استفاده از قابلیتهای دست مکانیکی و میدان جاذبهی آن.
در خصوص بخش اول باید گفت که با پکیج باکیفیتی از مبارزه نزدیک به مانند بازی کالیستو پروتکل مواجه نیستیم. اما در عوض دد اسپیس جدید یک اکشن سوم شخص تمامعیار است که در طول لحظاتی عملا به شوتری جذاب مبدل میشود. آیزاک به گستره وسیعی ار نزدیک به ده سلاح گوناگون که شامل شعلهافکن، مسلسل، ارهبرقی متصل به دست مکانیکی و… میشود، دسترسی دارد که هر کدام در بخش لول آپ قابلیت آپگرید تا لولهای بالاتر را دارند.
خوشبختانه مکانیرم شلیک و سنگینی و حس خاص شلیک با هر یک از این سلاحها با الهام از ریمیک موفق رزیدنت ایول دو به خوبی پیادهسازی شده و شاهد تجربهی گیرا و جذابی در این زمینه هستیم. با توجه به تعداد بیش از حد سکانسهای مبارزه، اگر این مورد تا این اندازه باکیفیت نبود، احتمالا ساختار کلی گیمپلی بازی دچار ضربه مهلکی میشد. استفاده مناسب از قابلیتهای دوال سنس در کنار صداگذاری واقعگرایانه و نشانه Aim متفاوت هر یک از سلاحها در کنار حرکت نسبتا آهسته و سنگین هنگام تیراندازی به تجربهای لذتبخش و همچنین سنگین و دارای وزن بدل شده که با اتمسفر اثر نیز به خوبی همخوانی دارد.
هوش مصنوعی دشمنان از جمله مواردی است که به خوبی پیادهسازی شده و در بازی شاهد نکرومورفهایی شدیدا باهوش هستیم که به نوعی نمیتوان آنها را به آسودگی فریب داد و دست به سر کرد. این موجودات به هر قیمتی به دنبال کشتن آیزاک هستند حتی اگر نصف اعضای آنها قطع شده باشد. رفتار نکرومورفها در تشخیص مسیر حرکت و نیز تعقیب طولانی آنها به دنبال آیزاک مواردی هستند که از کیفیتی مثالزدنی بهرهمند شدهاند. انیمیشنهای قطع عضو و افکتهای سوختن و قطعهقطعه شدن بخشهای مختلف بدن نکرومورفها در کنار صداگذاری فوقالعاده فریادها و نالههای دردناک و تهدیدکننده آنها، دیگر عاملی است که به شکلی موثر تجربه مبازات را جذابتر میکنند.
لول دیزاین بازی Dead Space Remake در کل از چند فعالیت مشخص تشکیل شده است. نخست حرکت به سمت نکتهی مشخص و مواجهه اتفاقی و احتمالی با نکرونورفها در طی مسیر، حل کردن برخی پازلهای ساده پس از رسیدن به منطقه مدنظر. سپس مکانیزم ارتقا و خرید و فروش و در نهایت معلق شدن در جو و حرکت در بین فضاهایی مشخص که به نوعی با تلههایی همراه هستند و حکم شکلی از پلتفورمینگ در جو جاذبهی صفر و در حالت معلق در هوا را دارند.
فرمول فوق بارها و بارها در طی تجربه حدودا ۱۲ ساعته مخاطب از بازی تکرار میشود و از این جهت در اواخر شاید کمی تکراری و خستهکننده شود. اما نکته مثبت این جاست که اگر استفاده بیش از حد از اکشن و مبارزات را فاکتور بگیریم، همه این المانها به گونهای و با ترتیبی پیادهسازی شدهاند که هیچگاه زننده و تکراری نمیشوند و همواره جذابیت خاص خود را دارند. در واقع استودیو در استفاده از هیچ یک از آنها زیادهروی نکرده است.
معماهای خلاقانه در داستان بازی
اغلب پازلهای موجود در سفینه Ishimura معمولا شامل انتقال ژنراتوزرها و باتریها از یک منبع به دیگری و باز کردن درها با عوض کردن سوئیچ فیوزها میشود. در این بین در چند مورد با معماهایی خلاقانهتر شامل تکمیل یک الگوی خاص یا نابود کردن و بعضا تعمیر موردی منحصر به فرد در جو مواجه هستیم که تنوع خوبی به شالوده گیمپلی تزریق کردهاند. همچنین طی بخشهایی باید با کمک قابلیت دست مکانیکی آیزاک و استفاده از اشیای موجود در محیط از بین چندین دسته شعله خطرناک عبور کنیم که به نوعی معمای جذاب و خلاقانهای را پدید آوردهاند.
در مجموع معماهای بازی Dead Space Remake حضور بیش از حد یا سختی بالایی ندارند. پازلها به خوبی در بین مبارزات به عنوان زنگ تفریحهایی جذاب، خستکی مخاطب را برطرف میکنند و هیچوقت بیش از حد پیچیده و پرتعداد نمیشوند. از آن طرف سیستم خرید و فروش و ارتقا به مخاطب این انگیزه را داده تا با کاوش دقیق محیطها و مبارزه با مینی باسها به دنبال جمع کردن قطعات لازم و هرچه قویتر کردن قدرت شلیک اسلحههای خود، افزایش سرعت ریلود و یا مثلا بیشتر کردن گنجایش خشابشان باشد.
سلاح ها و دشمنان !
از آن طرف استفاده بیش از حد از تاریکی و جلوههای صوتی باعث شده تا مخاطب مطمئن باشد وقتی برق قطع میشود و یک موسیقی تهدیدکننده پخش میشود، قطعا نکرومورفها حمله خواهند کرد و خود را کاملا آماده کند. از همین جهت میتوان گفت تا حد زیادی سازندگان کاری کردهاند که با قابل پیشبینی شدن سناریوها، دیگر چیزی برای مخاطب باقی نماند که از آن بترسد.
جدای از این موارد، مینی باسها به گونهای نامتعادل و به شکلی تقریبا نامیرا مقاوم هستند. شما باید در درجه سختی نرمال مثلا هزار گلوله مسلسل برای کشتن هر کدام از آنها مصرف کنید که با توجه به ازدیاد سکانسهای اکشن و کم بودن مهمات، عملا چیزی جز یک تجریه رنجآور برای مخاطب به ارمغان نمیآورد و باعث میشود در مبارزات بعدی به مشکل بخورید.
در پایان نیز باید اضافه کرد که گیمپلی فضای مرده جدید دقیقا همان ریمیک وفادار و ارتقایافتهای است که انتظارش را داشتیم و سازندگان وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام میدهند. همچنین سیستم مبازات جذاب و استفاده به اندازه و خلاقانه از پازلها هم به جذابیت کلی گیمپلی افزوده است.
تعداد نسبتا بالای اسلحهها و مکانیزم متفاوت کار با هریک شیوههای جذاب و متنوعی برای کشتار نکرومورفها پدید میآورد. اگر بیش از حد بر امر مبارزه در مراحل تکیه نمیشد، سیستم مبارزات بازی Dead Space Remake توان سرگرم کردن کامل مخاطب تا انتها را دارا بود. همچنین مشکلاتی در زمینه سختی عجیب و نامتوازن مینی باسها و ترسناک نبودن بازی با توجه به سبک آن نیز از نقاط ضعف گیمپلی هستند. اگر بیشتر کنجکاو هستید، دلایلی که در فوق ذکر شد به خوبی بررسی کردهاند که چرا و چگونه با وجود پتانسیل بالا، دد اسپیس ریمیک به تجربهای دهشتناک بدل نشده است.
سخن پایانی
بررسی بازی Dead Space Remake به بهترین شکل ممکن بازسازی شده است، بازی با گرافیک نسل نهمی باورنکردنی خود با طراحی و اتمسفر تاریکش ترسناک تر از نسخه 2008 واقع شده است، با گیم پلی زیبا و آزادی عمل بالایی که مخاطبان ارایه می دهد یک تجربه ی تماشایی و منحصر به فرد منتظرتان است، صدا گذاری بی نظیر و هیجان آورش تحسین بر انگیز هست، کسانی که دد اسپیس 2008 را تجربه کرده اند بدون شک با توجه به این بازسازی ها و تغییرات از بازی لذت خواهند برد. همینطور ایراد های نسخه اورجینالش را بر طرف کرده که روایت داستان بازی ملموس تر شده و حتی با اضافه شدن ماموریت های فرعی می توانید به جواب خیلی از پاسخ هایتان در طول بازی برسید. کسانی که اولین نسخه دد اسپیس را تجربه کرده اند باید بدانند که این نسخه ریمیک اصلا نا امیدشان نخواهد کرد و تمام لحظات خاطره انگیز برایشان زنده خواهد شد. اگر واقعا به دنبال یک بازی در ژانر ترسناک هستید، پس بازی Dead Space Remake را از دست ندهید.
IGN 9
GameSpot 9
Game Informer 9
Metacritic 89