بررسی بازی کالیستو پروتکل ،عجب غنوان جالبی هنگامی که خلبان کشتی باری جاکوب لی بر روی دومین قمر بزرگ غول گازی سقوط می کند، مشتری بزرگ به نظر می رسد و به عنوان پس زمینه ای باشکوه عمل می کند. بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما ممکن است میزبان یک طوفان به ظاهر ابدی باشد، اما چیزی بسیار شدیدتر در کالیستو در حال وقوع است. اینجاست که خالق مجموعه فضای مرده، گلن شوفیلد، شاید وحشتناک ترین پروژه خود را روی صحنه می برد.
و در 300 سال آینده، پروتکل کالیستو بهطور مسلم DNA خلاقانه اسکوفیلد را حمل میکند، اما از طریق فناوری نوآورانه، چشماندازی غیرقابل مصالحه، و درسهایی که از دههها تجربه توسعه آموخته شده است، استودیو Striking Distance احساس میکند چیزی بیش از یک جانشین معنوی در دستان خود دارد. پروتکل Callisto بازیکنان را به چالش می کشد تا با ترس های خود روبرو شوند، زیرا آنها به اعماق یک زندان قمری که توسط انسان های هیولا و آلوده تسخیر شده است و کشف می کنند که چه اتفاقی برای یکی از امیدهای بزرگ ما برای زندگی فراتر از زمین افتاده است. ما شاهد گیمپلیای بودیم که قبلاً دیده نشده بود و ساعتها به فکر توسعهدهندگان کهنهکار استودیو Striking Distance بودیم تا بفهمیم این تیم چگونه یکی از ترسناکترین و شدیدترین بازیهای سال 2022 را خلق میکند.
بازگشت به تخته رسم
در سال 2019، Schofield سفری به صحرا داشت تا از شلوغی صنعت بازی دور شود. چند ماه قبل، او اکتیویژن را ترک کرده بود، ناشری که نزدیک به یک دهه با او کار کرده بود. زمانی که آنجا بود، او به رهبری استودیویی که خودش یکی از آن ها بود، Sledgehammer Games، کمک کرد، زیرا این استودیو روی سه عنوان اصلی Call of Duty کار می کرد: Modern Warfare 3، Advanced Warfare، و WWII. Schofield در نهایت به یک نقش اجرایی در Activision قبل از ترک شرکت کمتر از یک سال بعد تبدیل شد. او تصمیم گرفت کمی مرخصی بگیرد و حرکت بعدی خود را برنامه ریزی کند.
پس از 10 سال کار بر روی فرانچایز Call of Duty، Schofield برای چیز جدیدی آماده شد. ما سه بازی ساختیم که واقعاً به آنها افتخار می کنم. زمان من در Sledgehammer چیز بسیار خاصی بود. “من جوان تر نمی شوم، و فکر می کردم، “من می خواهم یک IP جدید دیگر انجام دهم.”
او خانه خود در کالیفرنیا را به مقصد توسان، آریزونا ترک کرد. او چند هفته را در یک استراحتگاه درمانی گذراند، اما در زمان تنهایی خود، برای فرار به بیابان سرگردان شد. شوفیلد که در اوایل دهه 90 در صنعت بازی های ویدیویی به عنوان یک هنرمند با عناوینی مانند The Simpsons: Bartman Meets Radioactive Man و The Ren & Stimpy Show: Space Cadet Adventures شروع به کار کرد، شروع به طراحی با الهام از از جانوران وحشی شنی کرد
بازی ترسناک همانند عنوانش
با نگاهی گذرا به فهرست افرادی که در توسعه کالیستو پروتکل نقش داشتهاند به راحتی میتوان متوجه شد زمانی که آنها یک بازی را ترسناک مینامند به معنی واقعی کلمه منظورشان یک وحشت ناب و واقعی است. تجربهای که حال و هوای ترس و بقا در گیمپلی و مکانیک کلی آن به چشم میخورد و این بدان معناست که مواردی همانند مدیریت درست منابع و مهمات، از مهمترین مسائلی هستند که در طول بازی باید به آن توجه داشته باشید.
اگر تاکنون هر یک از تریلرها یا نمایشهای گیمپلی The Callisto Protocol را تماشا کرده باشید، حتما متوجه شدهاید که این بازی تا حد زیادی روی سیستم متلاشی کردن یا همان Gore تاکید میکند. بهطوری که استودیو استرایکینگ دیستنس (Striking Distance) به مدت چند سال تمرکز خاصی بر توسعه تمام و کمال این سیستم در بازی داشته است. گلن شوفیلد؛ کارگردان بازی و رئیس استودیو طی مصاحبه اخیرش با IGN اعلام داشت: «ما چندین سال روی چیزی که در حال حاضر آن را سیستم گور (Gore) مینامیم وقت گذاشتهایم. چندین نفر از مهندسان رندرینگ و هنرمندان ما وقت خود را صرف تکهپاره کردن هر دشمن کردهاند و گاهی اوقات با خود میگفتیم شاید اضافه کردن یک سوراخ دیگر کار را به نتیجه برساند. بنابراین ممکن است هر بازیکن دشمنان را به صورت متفاوتی تکهپاره کند. در واقع این هم بخشی از (پروسه توسعه) بود. ما میخواستیم هر فرد تجربه وحشتآور مخصوص به خودش را داشته باشد».
گیم پلی و جزئیات مباره The Callisto Protocol
گیمپلی کالیستو پروتکل وعده مبارزات جالبی را میداد. طبق گفته سازندگان، مبارزات بازی ترکیبی از مبارزههای دوربرد و نزدیک هستند که در نهایت به تعادل مناسبی هم دست پیدا میکنند. البته زمانی که حرف از مبارزات نزدیک یا همان میلی اتکها در این اثر در میان باشد میدانیم که تنها میتوانیم از یک سلاح آن هم باتون بیهوشکننده (the stun baton) استفاده کنیم. بن واکر میگوید، کالیستو پروتکل در تلاش است بازیکن را با کمبوهای مختلف و عمق این مبارزات آشنا کند. به این شکل که به هنگام برخورد با دستهای از دشمنان مجبور میشوید مدام جاخالی (Dodge) دهید و از اسلحههای متفاوتی برای نابودی آنها استفاده کنید. او معتقد است این شیوه ریتم یکنواخت شدن مبارزات را از بین میبرد.
طرح کلی مبارزه (در بازی) ما نوعی کشمکش و تقلا کردنه. باید هر کاری که از دستتون بر میاد رو انجام بدین تا از پسش بر بیاین و از اونجایی که نیمی از این مبارزات در فاصله نزدیک بازیکن رخ میدن، به این معناست که باید گلولههاتون رو هوشمندانه مصرف کنین. در نهایت، ما کمبوهای melee رو طراحی کردیم که با استفاده از اونا میتونین مقداری فاصله بین خودتون و دشمن ایجاد کنین و با یه شلیک سریع و تمیز کارشون رو یکسره کنین.
سلاحی ویژه در بازی کالیستو پروتکل
یکی از دیگر عناصر بسیار جذاب مبارزه در این بازی GRP است؛ سلاحی ویژه که در کنار دیگر اسلحههای معمول بازی به آن دسترسی خواهید داشت. با GRP میتوانید جاذبه را دستکاری کرده و ابتدا دشمنان را به سمت خود کشیده و در قدم بعدی آنها را به هر سمتی که میخواهید پرتاب کنید. بهطوری که تنها با همین اسلحه میتوانید تنوع زیادی را در گیمپلی کلی اثر پیاده کرده و در طول مسیر برای حل پازلهای مختلف نیز از آن استفاده کنید. از طرفی میدانیم که این سلاح محدویتهای متفاوتی دارد و به همین خاطر باید تنها در مواقع ضروری آن را به کار بگیرید.
در کالیستو پروتکل چه میگذرد
نحوه رفتار دشمنان و قابلیتهایی که در مواجهه با شما به کار میگیرند، در بازیهای مختلف همواره یکی از مهمترین عناصر به شمار میروند. این مساله اما در یک عنوان ترسناک که وجودیت تهدیدها به خودی خود مرکزیت پررنگی به خود میگیرد باعث شده تا اهمیت دوچندانی نیز داشته باشد. خوشبختانه بهنظر میرسد استودیو استرایکینگ دیستنس به خوبی از این واقعیت آگاه است. در حالی که سازندگان، جزئیات زیادی در این باره به اشتراک نگذاشتهاند اما نشان دادهاند که در طول تجربه بازی انواع دشمنان مختلف وجود دارند که باید با آنها مبارزه کنید. واکر نیز طی مصاحبهای با رسانه گیم اینفورمر (Game Informer) توضیح داد، اگر سعی کنید از دست دشمنان فرار کنید آنها بیوقفه شما را حتی در اتاقهای مختلف تعقیب خواهند کرد. مسالهای که باید تا عرضه محصول نهایی و تست سطح هوش مصنوعی دشمنان آن منتظر بمانیم و ببینیم در نهایت چه عملکردی از خود به جای میگذارد.
با توجه به رابطه نزدیک میان Dead Space و The Callisto Protocol، عناصر مشترکی در این ۲ اثر را میتوان انتظار داشت. قطع اعضای مختلف یک دشمن (Dismemberment) یکی از اجزای کلیدی گیمپلی در «دد اسپیس» بود و حال بهنظر میرسد سازندگان به اهمیت وجود آن در کالیستو پروتکل نیز پی بردهاند. تکهتکه کردن بازوهای دشمن میتواند شما را از شر گرفتار شدن در دست آنان نجات دهد یا مثلا شلیک به پاهای دشمنان باعث میشود روی زمین بخزند و در نتیجه سرعت کمتری برای رسیدن به شما داشته باشند. البته مبارزههای نزدیک با باتون نیز میتواند منجر به قطع شدن دست و پاهای دشمنان شود.
داستان بازی The Callisto Protocol
از آنجایی کالیستو پروتکل یک بازی جمعوجور و کوچکتر از بازیهای جهان باز امروزی بوده و یک اثر نقشآفرینی و RPG نیست نباید انتظار درخت مهارتهای پیچیده و عظیمی از این اثر داشته باشیم. البته باید توجه داشته باشید وجود درخت مهارتها تا پیش از این در بازی تایید شده و همچنین واکر اعلام داشته قابلیت و ارتقاهایی که برای باتون و اسلحه GRP در نظر گرفته شده بزرگتر و گستردهتر از باقی سلاحها هستند. با این حال میتوان انتظار داشت این دو اسلحه در طول بازی تاثیر بسیار پررنگتری داشته باشند اما باید تا انتشار جرئیات تکمیلی طی هفته و یا حتی ماههای آینده صبر کنیم.
گرچه کالیستو پروتکل بدون توجه به پلتفرم مقصد برای تجربه گیمر همچنان بسیار امیدوارکننده بهنظر میرسد اما بازیکنانی که قصد دارند آن را روی کنسول نسل نهمی سونی یعنی PS5 تجربه کنند تعامل بیشتری با محصول نهایی خواهند داشت. از عناوین انحصاری مثل Astro’s Playroom و هورایزن فوربیدن وست گرفته تا بازیهای تردپارتی همانند هاگوارتز لگسی و کالیستو پروتکل که قرار است طی ماههای آینده عرضه شوند، همه از آن دست تجربههایی هستند که به موقع دست گرفتن دوال سنس تیراندازی با انواع سلاحها، راه رفتن بر سطوح مختلف و دیگر موقعیتهای مشابه را در پوشش قابلیتهای این کنترلر تعاملیتر میسازند. در عین حال ساده اما لذتبخش!
نمرات بازی The Callisto Protocol
IGN – امتیاز 7/10
بازی کالیستو پروتکل اثری اتمسفریک و یک تور فضایی اکشن در یک قربانگاه منحصر به فرد در فضایی دوردست است. طراحی خطی بازی باعث شده تا دلیلی برای بازگشت وجود نداشته باشد و همهچیز را نمایش دهد. در نهایت بازی به ریشههای ترس و بقا خیانت میکند و قدرت بیش از حدی به بازیکننده میدهد و در نهایت صحنههای کشتار حالت سرگرمکننده به خود میگیرند و مکانیسمهای موجود پنچر شدن حس تنش و وحشتی میشوند که طراحی صدا و فضا تمام تلاششان را برای برانگیختن آن میکنند. این بازی جانشین خلف سری Dead Space است اما در پایان بهجای آنکه موجود ترسناک تازهای باشد به تقلیدی مدرن تبدیل میشود.
گیماینفورمز – امتیاز 6/10
بازی The Callisto Protocol تلاش میکند تا کارهای دد اسپیس را تکرار کند و به همین دلیل لحظات سرگرمکنندهای در آن پیدا میشود و میبینیم که در اوج ترس هم نور و روشنایی وجود دارد. من مشکلی با این ندارم که پروتکل کالیستو، جانشین و نسخهای جایگزین بازی دیگری است، اما حتی سادهترین قوانین را هم رعایت نمیکند. در نتیجه من دلخور و ناامیدم. اگر فکر میکردید این بازی با آنچه Dead Space انجام داد تفاوت دارد و میتواند پایهگذار روندی تازه در ژانر ترسناک فضایی شود، این بازی به درد شما نمیخورد.
VGC – امتیاز 3/5
این بازی همان Dead Space است و از نحوه نمایش خون تا لباس شخصیت و طراحی دشمنان، همهچیز از این بازی الهام گرفته شده است. تفاوت آن است که بازی در یک زندان فضایی بهجای یک فضاپیما روایت میشود و همچنین بهجای قطع کردن اعضای بدن، باید به بازوچهها شلیک کنید. همهچیز این بازی از طراحی صدا و فضا گرفته به دد اسپیس شباهت دارد و دریافت دو بازی وحشتناک و خونین در طی چند ماه اخیر باید واقعاً کریسمس ما باشد.
Push Square- امتیاز 7/10
بازی پروتکل کالیستو اثری باکیفیت است و در بهترین حالت ممکن دیگر بازیهای ترسناک در سبک بقا را به چالش میکشد. البته نباید از این نکته غافل شویم که بازی روی پای خود نایستاده و مستقل نیست. شاهد کپیبرداری زیادی از بازی فضای مرده هستیم و همیشه حس میکنید که داخل آن فضا بودهاید. The Callisto Protocol با توجه به مشکلات فریم ریت و داستانی بیابتکار با شخصیتهای ضعیف در نهایت بازی خوبی است، اما عالی نیست.
نمرات بازی The Callisto Protocol
با پرداختن به بررسی بازی کالیستو پروتکل وقت آن است نگاهی به امتیازهای کلی بازی بیندازیم. این اثر توانسته بر اساس 37 بررسی ثبتشده، میانگین امتیاز 76 را در سایت متاکریتیک دریافت کند که امتیاز خوبی به شمار میرود. نمرات کلی بازی را در ادامه ببینید.
- The Loadout – 90
PC Games – 90
IGN Spain – 80
PlayStation Universe – 75
Wccftech – 72
TheGamer – 50 - Screen Rant – 50
تصاویری از محیط بازی
سخن آخر
شما میتوانید در سایت بازیفا نقد و بررسی تخصصی بازی های روز دنیا را مطالعه کنید اخرین نقد و بررسی های منتشرشده در سایت : Moonscars ،Evil West، Elden Ring خوشحال میشیم نظرات خودتون رو برای ما کامنت کنید.