بررسی بازی The Witcher 3 در ابتدا در سال 2015 برای Xbox One منتشر شد. این به یکی از بازی های مورد علاقه من در این نسل با داستان سرایی خوب و پخته اش در دنیای تاریک فانتزی تبدیل شد. ظاهراً بدون توقف از زمان انتشار CDProjekt Red در حال دستکاری، ارتقاء و رفع هر مشکلی است که در بازی پیدا کرده است. اکنون یک نسخه بومی سری Xbox دریافت می کنیم که تمام محتوایی که تا به حال برای بازی ساخته شده است و یک بازنگری گرافیکی نفس گیر را در اختیار شما قرار می دهد.
داستان بازی The Witcher 3
این یک نمای کلی از بازی خواهد بود بررسی بازی The Witcher 3، زیرا سالها بود که منتشر شده بود و حتی برای مدتی در Game Pass نیز موجود بود. The Witcher 3 یک RPG عظیم، زرق و برق دار و درخشان است. مبارزه ممکن است شناور باشد، و حرکت گاهی اوقات می تواند خسته کننده باشد، اما در غیر این صورت یک شاهکار یک تجربه است. این نبرد تقریباً از نبردهایی شبیه به بتمن آرکام تشکیل شده است، اما به هیچ وجه به این اندازه سخت نیست. X یک حمله سریع است و Y سنگین است. شما یک شمشیر فولادی برای مردم و یک شمشیر نقره ای برای هیولاها خواهید داشت. به عنوان Geralt of Rivia، B را فشار می دهید تا هزاران بار در طول بازی خود جاخالی دهید و در حین انجام این کار، باسن و سینه های زیادی را ببینید.
گرالت یک ویچر است، بیشتر شما او، سیری و ینفر را از نمایش اخیر نتفلیکس می شناسید. این نسخههای شخصیتها متعلق به CDPR هستند و با کتابها و کمی با نمایش متفاوت هستند. شما انتخاب هایی خواهید داشت که سرنوشت کشورها را تغییر می دهد و به کسانی که برای شما مهم هستند کمک می کند یا آسیب می رساند. این یک داستان درخشان، بالغ، شاخدار است که ارزش بازی طولانی آن را دارد. در بسته Complete Edition هر دو DLC الحاقی گنجانده شده است. Heart of Stone بسیار خوب است، اما Blood & Wine بازی ویدیویی مورد علاقه من است. در کنار این محتوای گوشتی، مجموعهای از DLCها وجود دارند که در طول سالها هم از خود توسعهدهندگان و هم چند حالت اجتماعی مانند بستههای بافت با وضوح بالا در دسترس هستند.
دانستن داستان از دو عنوان قبلی به شما کمک می کند، و چندین تفکیک مفید به صورت آنلاین وجود دارد که اگر هرگز آنها را بازی نکرده اید، به شما کمک می کند. ذخیره متقاطع با استفاده از حساب GoG.com اضافه شده است و رابط کاربری برای کمک به مواردی مانند تعویض آسانتر علائم جادویی شما بهبود یافته است. برای کسانی از شما که استعداد دارید اکنون حالت عکس در نظر گرفته شده است، اما نکته مهم در اینجا ارتقاء گرافیکی کنسول های سری Xbox است.
گیم پلی بازی The Witcher 3
در زمان عرضه، The Witcher 3 یک بازی با ظاهر عالی برای رایانه شخصی بود. Xbox One و PS4 در برخی مواقع به شدت با مشکل مواجه شدند، حتی فقط با 30 فریم در ثانیه. One X وصلهای را دید که نرخ فریم را باز میکرد و گرافیک را به سطح قابلتوجهی ارتقا میداد. چیزی که ما اکنون با این نسخه سری Xbox داریم قابل توجه است و بهتر از آنچه که بازی را تا به حال در رایانه شخصی به یاد دارم به نظر می رسد. کیفیت بافت، فاصله ترسیمی، مدلهای کاراکتر، نورپردازی و موارد دیگر همگی توسط CDPR یا با ادغام مدهای فن خوشساخت دوباره انجام میشوند. من با استفاده از حالت ردیابی پرتو شروع کردم، که بازی را به 30 فریم در ثانیه محدود میکند اما نور و سایههای ردیابی پرتو را اضافه میکند (در رایانه شخصی نیز بازتابها را دریافت میکنید).
بعد از نیم ساعت یا بیشتر نتونستم تحمل کنم. همه چیز خیلی آهسته و گل آلود است، اگرچه وضوح بصری در حین حرکت با خاموش کردن تاری حرکت بهبود می یابد. حالت عملکرد در هر زمان در حرکت بهتر به نظر می رسد، و خارج از اسکرین شات های مقایسه ای، من متوجه کاهش کیفیت بصری نشدم. من در گذشته چند بار بازی را شکست دادهام و با گذر از چالشبرانگیزترین بخشها هرگز متوجه افت عملکرد نشدم. هنگامی که در حالت کیفیت در بخش فاضلاب یک شهر بزرگ قرار گرفتم، هنگام نگاه کردن به یک جهت خاص پر از مه غلیظ، لکنت دیدم. به غیر از آن ابریشمی صاف بود و خیره کننده به نظر می رسید.
قیمت تا 50 دلار می رسد که برای یک بازی به این قدیمی بسیار است. اگر هنوز این بازی را بازی نکرده اید، بهترین زمان برای ورود به آن است. در حالی که بریده شدن بافت و برخی مشکلات حرکتی همیشه یافت می شود، بسته بندی بسیار تمیزتر از آن است که در زمان راه اندازی بود. به شیوه معمول CDPR، همه کسانی که قبلاً بازی را دارند، به نسخه بازی سال ارتقاء رایگان دریافت میکنند، به این معنی که شما افزونهها را نیز دریافت میکنید. این یک حرکت عالی و برابر برای دوره با آنها است.
گرافیک بازی The Witcher 3
بررسی بازی The Witcher 3 ، با توجه به سخت افزار قدرتمند پلی استیشن پنج انتظار میرفت با صفحات لودینگ کمتر و کوتاهتری مواجه باشیم. ولی باید ذکر کرد، عملکرد تیم سازنده در این بخش قابل قبول ولی به دور از استانداردهای نسل نهم است. و هنوز شاهد مکثهای نسبتا طولانی و چندین صفحه لودینگ متعدد در شروع بازی هستیم. پشتیبانی بازی از رزولوشن ۴K در کنار ارائه نرخ فریم تقریبا ثابت شصت، از جمله مواردی است که به شدت کیفیت کلی بازی را نسبت به نسخه اصلی ارتقا بخشیده و باعث شده تا مخاطب از هر جهت با تجربه روانتر، باکیفیتتر و با وضوح بالاتری مواجه باشد.پس از این لحاظ، اعضای استودیو به شکلی ستودنی از موهبتهای نسل نهم بهره جستهاند.
از طرف دیگر حالت گرافیکی رهگیری پرتو با نرخ فریم سی به علت مشکلات فنی و آزاردهندهای که دارد تجربه کلی مخاطب را مختل میکند گرچه به زیبایی باعث افزایش کیفیت سایهزنی و نورپردازیها، عمق محیط و دورنماها و رندر رنگها شده است. به همین دلیل از آن جایی که بیشتر مشکلات این مود گرافیکی مربوط به بخش فنی است. امید است تا استودیو در بهروزرسانیهای بعدی به حل این مشکلات و همچنین باگهای مربوط به چهره در این حالت اقدام کند تا مخاطبان با خیال راحت بتوانند بازی The Witcher 3 را در چشمنوازترین حالت خود تجربه و از بهبودهای آن لذت ببرند. اما در حالت فعلی باید بین گیمپلی روانتر یا جلوههای بصری بهتر، انتخاب شود.
استفاده مناسب، جذاب و هوشمندانه از قابلیتهای تریگرهای تطبیقی و لرزشهای کنترلر دوال سنس عامل دیگری است که باعث شده مخاطب هرچه بیشتر مبارزات و استفاده از شمشیر یا طلسمها را لمس کند و در حین اسبسواری نیز به نوعی لگد و سنگینی این فرایند را با پوست و گوشت خود احساس نماید. و در کل استودیو سازنده به خوبی از ویژگیهای دسته جدید پلی استیشن بهره برده و نهایت تلاش خود را کرده که تجربه مخاطب را تقریبا در تمام لحظات با استفاده از این قابلیتها ارتقا ببخشند. تلاشی که خوشبختانه به شکل موثری ثمربخش بوده است.
طراحی چهرهها
طراحی چهرهها در نسخه نسل نهمی بازی The Witcher 3 و همچنین انیمیشنهای مربوط به حرکات اجزای چهره و بدن کاراکترها در کل دستخوش تغییر چندانی نشدهاند. به همین دلیل و با توجه به استانداردهای بالای امروز در این بخش، بعضا شاهد مواردی هستیم که ابدا در حد عناوین نسل نهمی نبوده و ممکن است کاربران جدید را زده کنند. بهخصوص طراحی چهره و جزئیات اجزای آن در NPCهای فرعی، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. این در حالی است که باید اعتراف کرد که سعی شده تا با ارتقای نسبی بافتها و فیزیک حرکت موها و ریشهای شخصیتها تاحدی جلوهای نسل نهمی به بازی داده شود و سایهزنی اجزای صورت، جنبه واقعگرایانهتری یافته است.
متاسفانه باید اذعان کرد که با وجود تغییرات فوق و اینکه هنوز هم در کل طراحی ظاهر شخصیتها، سلاحها و لباسها و… در سطح مقبولی قرار دارند. اما حتی با وجود ارتقایی که به خود دیدهاند نهایتا میتوانند رضایتبخش ظاهر شوند اما کیفیت کلی هرگز در سطح عناوین سال جاری نبوده و با این وجود مخاطب نباید هرگز انتظار جزئیاتی در حد عناوین نسل جدید را در بخش چهرهپردازی از نسخه آپدیت شده ویچر سه داشته باشد. علاوه بر این طراحی خیل عظیم کاراکترها و موجودات مختلف در ساخته جاودانه CD Project Red در وهله اول به قدری جذاب، خلاقانه و متنوع بودهاند که هنوز هم بتوانند از حیث هنری، مخاطب سختگیر امروز را شگفتزده کنند.
و اما مهمترین تحولی که نسخه نسل نهمی بازی The Witcher 3 نسبت به اثر اصلی به خود دیده، افزایش قابل ملاحظه و حقیقتا خارقالعادهی کیفیت بافتها، فیزیک و ریزهکاریهای محیطی و هنری بوده است. نورپردازی و سایهزنی به کلی در بسیاری از جهات اصلاح شده و ارتقا یافتهاند.به خصوص در مواردی مثل بازتابها و دیگر موارد به مراتب با کیفیت بسیار بالاتری مواجه هستیم. رنگبندی و کنتراست رنگی علیرغم اینکه در نسخه اصلی به حد کافی معرکه و بینقص بود، همچنان به لطف رزولوشن بالاتر و تغییراتی که در جهت طبیعیتر شدن هرچه بیشتر بافتها و تکسچرهای بناها و محیط صورت گرفته، مسحور کنندهتر از قبل ظاهر میشوند و جلوهای واقعیتر به جهان اثر بخشیدهاند.
تنوع محیطی بالا در بازی
در بررسی بازی The Witcher 3 متوجه پوشش گیاهی و فیزیک آب و انواع و اقسام جلوههای طبیعی به شکل عالی و بینظیری ارتقا یافتهاند. همین مورد به عنوان یکی از مهمترین تغییرات آپدیت نسل نهم، ما را با دنیایی به مراتب زندهتر، واقعگرایانهتر و چشمنوازتر مواجه کرده است. این ریزهکاریها در کنار موارد دیگر که ذکر خواهد شد، جلوهای کاملا نسل نهمی به طراحی محیطی و دنیای بازی The Witcher 3 بخشیدهاند. از آن طرف جزئیات محیطی در همه بخشها و جهان پهناور عنوان بهبود یافتهاند و با دنیایی زنده و به شدت متنوع طرف هستیم.
تنوع محیطی بالا که در سال ۲۰۱۵ مخاطبان را از خود بیخود کرده بود همچنان به عنوان یکی از مهمترین برتریهای بصری بازی با قدرت هرچه تمامتر بازسازی شده است. هماکنون ما شاهد انواع و اقسام مناطق از کوهستانهای برف گرفته Skellige که مردمش لباسهای وایکینگی از پوست حیوانات به تن کردهاند تا مناطق شهری رنگ وارنگ قرون وسطایی Novigrad در زیباترین حالت خود هستیم، از محیطهای روستایی و بیشهها و مردابهای Velen تا شگفتیهای جنگلهای اطراف Kear Morhen و زیبایی خیرهکننده Beauclair که ضیافتی تمام و عیار برای چشمها را پدید آوردهاند.
نکته مهمتر ماجرا اینکه تمام این محیطهای پر تعداد موجود به شکل زیبایی ارتقا یافتهاند. به طوری که به شخصه تا اینجای تجربه خود که از چند نمونه بازدید کردم، چه صحبت از کیفیت محیطهای داخلی و شهری و بناهای ساختمانی باشد چه جنگلها، بیشهزارها، کوهستانها و محیطهای داخلی یا قلعهها، CD Project Red به هیچ وجه کمکاری نکرده و تکتک این محیطها با بهبودی که به خود دیدهاند، لطیفتر از همیشه، چشمان مخاطب را نوازش میکنند. خلاصه اینکه جزئیات شگفتآور محیطی و تنوع بالای این مناطق از نقاط قوت مهم جلوههای بصری است. نقاط قوطی که واقعا در سطح مطلوبی بودند و حال به خوبی در ابعاد انتظارات نسل نهم ظاهر شدهاند.
سخن پایانی بررسی بازی The Witcher 3
بزرگترین تغییرات ظاهری و Visuals بازی زمانی حس میشود که بازی را روی حالت Quality تجربه کنید. البته به شخصه همیشه و در تمام عناوین، حالت Performance و ۶۰ فریم را به گرافیک بهتر، رهگیری پرتو و جزییات بافتها ترجیح میدهم؛ اما در مدت کوتاهی که بازی را در حالت Quality تجربه کردم نسبتا شگفت زده شدم. بازی تا حد زیادی خود را از لحاظ ظاهری و بصری به روز کرده است تا حدی که سخت میشود در نظر گرفت این بازی بیش از هفت سال پیش منتشر شده است! البته صادقانه بگویم فریم بازی در حالت Quality کمی فاجعهبار عمل میکند و بعید میدانم کسی بتواند این مود گرافیکی را تحمل کند!
همچنین دقت کنید که نباید کیفیت بافتها، بازتاب نور و جزییات محیطهای این بازی را با عناوین بزرگ چند سال اخیر مقایسه کرد چرا که در هر صورت، سال هاست از عمر بازی میگذرد.
عملکرد فنی بازی نسبتا قابل قبول است. اگر نسخهی اصلی را تجربه کرده باشید، با باگها و موارد فنی آشنایی دارید. به شخصه شاهد باگ یا مشکل فنی خاص و مشکل سازی نبودم، اما متاسفانه فریم ریت بازی روی حالت Performance در صحنههای شلوغ حالتی سینوسی به خود میگیرد. البته به صورت کلی، نود درصد اوقات تجربه بازی روان است، اما آماده مواجه شدن با فریم ریتی بعضا سینوسی و متغیر، بسته به محیط یا سکانس مورد نظر باشید.
جمع بندی نهایی بازی The Witcher 3: Wild Hunt نسل نهم
نکات مثبت
- طراحی فوقالعاده و بینظیر مراحل اصلی و فرعی
- شخصیتپردازی، روایت داستانی و اسطورهشناسی غنی و فوقالعاده
- موسیقی گوشنواز و بیعیب و نقص
- نورپردازی، سایهزنی و پوشش گیاهی در نسخه نسل نهم ارتقای ملموسی یافتهاند
- سیستم مبارزات عمیق و جذاب که به لطف منوی دسترسی سریع، روانتر از قبل شده است
نکات منفی
- جزئیات و انیمیشن چهرهها و حرکات اجزای صورت نسبت به استانداردهای روز نسل نهم در برخی مواقع ابتدایی و در بهترین حالت متوسط به نظر میرسند
- مشکلات متعدد فنی در حالت و ستینگ گرافیکی Ray Tracing
شما همچنین میتوانید تریلر معرفی نسل نهم بازی The Witcher 3 را در رسانه بازیفا مشاهده نمایید
نظرات 1